Badania Agaty Magier, z wrocławskiego wydziału SWPS potwierdziły, że zapach może wpływać pozytywnie na nastrój i na zaangażowanie w wykonywanie zadań. Wyniki badania mogą się przydać nie tylko w edukacji, ale np. również w aranżacji biur. O badaniach przedstawiciele SWPS poinformowali w przesłanym PAP komunikacie.
"To, że zapachy wpływają na różne aspekty zachowania, wiemy głównie z badań amerykańskich. W Polsce takich badań się w zasadzie nie robi. Jednym z badanych (w polskim eksperymencie - PAP) wątków był więc wątek różnic kulturowych" - wyjaśnił w rozmowie z PAP psycholog społeczny dr Jarosław Kulbat, pod którego okiem pracowała studentka. Kulbat dodał, że ważną kwestią badań na SWPS był też ich niestandardowy kontekst. Ekspert stwierdził, że badania nad znaczeniem zapachu prowadzone są najczęściej w kontekście badań marketingowych. Sprawdza się wtedy, w jaki sposób zapach wpływa na zachowania konsumentów. A badaczka z Wrocławia badała wpływ zapachu na wykonywanie zadań i pracę.
Agata Magier w 2010 r. przeprowadziła eksperyment, w którym wzięło udział 80 uczniów szkoły średniej. Badani zostali podzieleni losowo na trzy grupy. W dwóch grupach eksperymentalnych w sali rozpylano mieszankę zapachów. Były to zapachy, o których już wcześniej było wiadomo, że sprzyjają dobremu nastrojowi i jednocześnie usprawniają funkcje poznawcze: zapach jaśminowy - o właściwościach relaksacyjnych, korzystnie wpływający na pamięć - oraz pomarańczowy - przyjemny i aktywizujący do działania. W jednej z grup zapach w sali był delikatny, w drugiej intensywny. Dla porównania członkowie trzeciej grupy - grupy kontrolnej, pracowali w przewietrzonej pracowni.
Uczestnicy każdej z grup brali udział w zadaniu mierzącym poziom wytrwałości - rozwiązywali na komputerze łamigłówki. Po wykonaniu zadania osoby badane udzielały odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. aktualnego nastroju, atrakcyjności zadania, w którym brali udział czy gotowości do wzięcia udziału w podobnych badaniach.
Okazało się, że zapach miał najbardziej pozytywny wpływ na badanych, jeśli był subtelny. Znajdujący się pod jego wpływem badani byli najbardziej wytrwali w wykonywaniu zadania i w porównaniu z innymi grupami częściej oceniali badanie jako atrakcyjne. W tej grupie osoby deklarowały również najbardziej pozytywny nastrój. Z kolei w grupie z zapachem intensywnym nastrój badanych nie różnił się istotnie od nastroju w grupie kontrolnej.
"Cechy środowiska fizycznego, takie jak zapach, wpływają na psychologiczne funkcjonowanie człowieka, czy to konsumentów, ale także pracowników, uczniów czy petentów. Poza tym uzyskanie optymalnych efektów oddziaływania wymaga starannego dobierania intensywności zapachów - podsumowano wyniki badania w komunikacie SWPS.
PAP - Nauka w Polsce
lt/ krf/bsz
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
ZAPACH JEST BARDZO WAŻNY W PRACY HANDLOWCA! DELIKATNY I ŚWIEŻY POTRAFI SKUTECZNIE ZWIĘKSZYĆ ZAINTERESOWANIE PRODUKTEM CZY USŁUGĄ.
KOMPETENCJE HANDLOWCA TO TAKŻE JEGO MOWA CIAŁA I WYGLĄD ZEWNĘTRZNY. |
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.